Digital FC.

Diensten

online marketing bureau aalsmeer

Een team vormen?

Digital FC is een team van specialisten dat bedrijven helpt om online beter te presteren. We kijken naar alle factoren die het mogelijk maken om bedrijven online te laten groeien; van het verbeteren van websites tot aan online adverteren. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Email marketing en email automation

Home / Email marketing en email automation

Genereer leads door
relevante content

Wanneer op de juiste manier ingezet, is e-mailmarketing nog steeds een van de meest effectieve online kanalen voor het genereren van meer leads, of voor het informeren en behouden van bestaande klanten en relaties. Uiteindelijk kan e-mailmarketing leiden tot een verbeterde klantervaring, kostenbesparing, of meer omzet. Wij helpen bedrijven en organisaties met het inrichten van geautomatiseerde e-mails en leggen koppelingen tussen email marketing tools en websites. Ook kunnen we adviseren in de keuze voor een geschikt email platform.

Wat is email marketing?

E-mailmarketing is een breed begrip. Het sturen van een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief is bijvoorbeeld een onderdeel van e-mailmarketing, maar een bestelbevestiging na een online aankoop ook. Bij Digital FC maken we onderscheid tussen twee vormen van e-mailmarketing; het opzetten en versturen van losse emailcampagnes of het opzetten van email automation.

Email campagnes

Breng je als webwinkel een nieuwe collectie uit? Of introduceer je als B2B organisatie een nieuwe dienstverlening? Dan wil je de mensen in jouw mailbestand dit natuurlijk zo snel mogelijk laten weten! Met een losse emailcampagne stuur je één of meerdere e-mails, gebonden aan een specifieke gebeurtenis. Vaak zijn deze gebeurtenissen vooraf bepaald (Kerst, sale, inhaakmomenten, etc.) en en plan je het moment van versturen.

Je bepaalt bij een e-mailcampagne dus van tevoren aan wie je de campagne verstuurd. Dat doe je op basis van segmentatie of op basis van opgestelde lijsten.

Email automation

Met e-mail automation verstuur je e-mails geautomatiseerd op basis van zogenaamde ‘triggers’. Een trigger kan bijvoorbeeld worden geactiveerd wanneer iemand een whitepaper of e-book heeft aangevraagd op jouw website, of wanneer iemand zich inschrijft op een nieuwsbrief of webinar. De toepassingen en mogelijkheden van email automation zijn bijna eindeloos.

geautomatiseerde leadgeneratie campagne

Email automation marketing

Laten we beginnen met het feit dat marketing automation en email automation niet altijd hetzelfde is. Marketing automation is een veel breder begrip, waarvan e-mail automation een onderdeel kan uitmaken. Wél kun je veel van jouw online marketing activiteiten opvangen met het automatiseren van e-mails. Het uitgangspunt is om het juiste bericht over te brengen op het juist moment, aan de juiste persoon. Je geeft hiermee invulling aan de zogenaamde ‘buyer journey’ of ‘customer journey’ van jouw klant.

Bepaal een doel voor de inzet van e-mail automation

Email automation start uiteraard allemaal met een doel. Wat wil je bereiken? Wil je vooral je huidige klanten behouden of wil je juist nieuwe klanten aantrekken? In beide gevallen is het mogelijk om geautomatiseerde e-mails op te stellen. Echter, de kracht van e-mail automation zit ook vooral in de toepassingen hoger in de sales-funnel. Maar daar ligt tegelijkertijd ook de uitdaging. Want hoe bereik je die nieuwe doelgroep?

Focus op het toevoegen van waarde


Je beschikt waarschijnlijk al over een klantenbestand inclusief e-mailadressen. Maar om nieuwe klanten aan te trekken heb je juist de e-mailadressen van jouw potentiële afnemer nodig. Deze verkrijg je bijvoorbeeld door het aanbieden van bepaalde content waarmee je waarde toevoegt voor jouw doelgroep. Daarvoor in de plaats vraag je een e-mailadres uit. Dit is het startpunt (de eerste trigger) van jouw e-mail automatisering.

Vervolgens bepaal je steeds wat er moet gebeuren op basis van de uitgevoerde acties. Hoe volg je de aanvraag van het e-book, whitepaper of andere content op? En wat doe je op het moment dat de opvolgmail niet wordt geopend? Je creëert als het ware allemaal vertakkingen die worden getriggerd door het gedrag van je potentiële klant.

Denk goed na over de stappen in jouw email automation


Het kan goed zijn dat de aanlooptijd tot het moment van aankoop of contactverzoek langer is dan gemiddeld. Dat komt bijvoorbeeld omdat het product of dienst een hoge prijs heeft, en klanten doorgaans een aantal zaken in overweging moeten nemen alvorens over te gaan tot actie. Volg in dat geval een whitepaper download (voorbeeld) niet direct op met een aanbod voor jouw product of dienst. Grote kans dat de potentiële klant hier nog niet klaar voor is. Je zult dan eerst nog meer waarde moeten toevoegen door informatieve mails toe te voegen aan jouw automation. Het kan ook de moeite waard zijn om eerst wat meer te vertellen over jouw bedrijf. Zo bouw je een band op met jouw doelgroep en is het waarschijnlijker dat de lead interactie vertoond met jouw content of overgaat tot een aankoop.

Lead scoring

Wil je nog een stapje verder gaan in het automatiseren van jouw e-mails? Dan kun je lead scoring toepassen. Je wijst hiermee punten toe aan uitgevoerde acties in jouw mail automation. Wanneer jouw potentiële klant een mail opent wijs je bijvoorbeeld 10 punten toe. Wanneer iemand de e-mail juist niet opent, haal je bijvoorbeeld 10 punten van de totale score af. Zo kun je gemakkelijker onderscheid maken tussen koude leads en warme leads. Vaak is het zelfs mogelijk om dit proces te koppelen aan jouw sales- of CRM systeem.

Email automation tools

Er zijn inmiddels veel verschillende software-tools beschikbaar die email automation mogelijk maken. Zelf werken we graag met, en zijn we partner van ActiveCampaign. Wat voor jouw situatie de meest geschikte tool is, hangt af van de systemen waarmee je al werkt en eventueel koppelingen mee wilt leggen, en van de functionaliteiten van de tool. Het ‘pricing-model’ van het gros van de tools wordt bepaald door de grootte van jouw e-mailbestand of het aantal mails dat je maandelijks gaat versturen. Ook kan het zijn dat bepaalde tools gratis of goedkoper worden aangeboden als je een stukje branding van de e-mailtool toelaat in jouw e-mails. Ga echter niet voor de goedkoopste optie, maar maak je keuze op basis van functionaliteiten en mogelijke koppelingen. Het kost vaak meer tijd en geld om later over te stappen dan in één keer de goede keuze te maken.

Wil je alvast toegang tot een gratis proef-account van ActiveCampaign? Stuur ons een berichtje!

Wat zijn de totale kosten van e-mail automation?

De kosten worden bepaald door veel verschillende factoren. Er is dus geen vaste prijs. De enige houvast die je hebt zijn de kosten van het softwarepakket dat je hiervoor afneemt. Echter, de meeste kosten zitten in het opzetten van de automations en het leggen van koppelingen, bijvoorbeeld tussen de website en de e-mail tool.

Advertentiekosten besparen met e-mailmarketing

Daarnaast is het goed om te weten dat e-mail automation ook een hoop kosten kan besparen. Dat zit zo; vaak zetten bedrijven advertentie-campagnes in over de gehele customer journey. Daar gaat veel budget naartoe, terwijl je met e-mails een groot deel van de communicatie in de journey van de (potentiële) klant kunt opvangen. Zet bijvoorbeeld alleen advertising in om je e-mailadressen te vergaren, maar richt de automation(s) vervolgens zó in, dat adverteren vrijwel overbodig wordt dieper in de funnel. Je hebt tenslotte het meest persoonlijke gegeven (het e-mailadres) al in bezit!

Email marketing uitbesteden?

Zoals eerder genoemd, zijn de mogelijkheden van e-mail automation bijna eindeloos. Bekijk bijvoorbeeld onze case waarin we voor Body Language Academy een geautomatiseerde lead generatie campagne hebben opgezet met behulp van email automation, waarmee we ruim 1795 e-mailadressen hebben verzameld voor €2,11 per e-mailadres.

Weten hoe het automatiseren van e-mails jouw bedrijf verder kan helpen? Neem dan contact op via onderstaande button.

Cases.

Benieuwd hoe we email marketing en email automation hebben toegepast voor onze klanten? Bekijk onze cases!