Google Analytics 4 – maak je klaar voor de toekomst

Op 16 maart sloeg het bericht van Google in als een bom. Universal Analytics wordt uitgefaseerd en vervangen door Google Analytics 4, afgekort GA4. Nou was het al langere tijd duidelijk dat GA4 op den duur de nieuwe standaard zou worden, maar nu blijkt ook dat Universal Analytics properties geen ‘hits’ meer zullen verwerken vanaf 1 juli 2023. Deze deadline is wél nieuw en is voor velen, binnen- en buiten de marketingwereld, reden voor paniek. In dit artikel nemen we je mee in de motieven van Google voor deze switch, en welke eerste stappen je moet zetten om je voor te bereiden op het nieuwe analyse-platform.

google analytics 4 interface

Waarom is dit het einde van Universal Analytics?

Universal Analytics is inmiddels een vertrouwd meetinstrument voor marketeer. De meetmethode raakt echter steeds meer achterhaald. De huidige meetmethode is namelijk gebouwd vanuit een desktopbenadering, onafhankelijke sessies en gemakkelijker waarneembare gegevens uit cookies.

Het cookieloze tijdperk

Omdat het cookie-loze tijdperk aanbreekt, moet Universal Analytics plaats maken voor de meer privacyvriendelijke Google Analytics 4. De meetmethode van GA4 vertrouwt niet uitsluitend op cookies en is volledig gebouwd op privacybescherming. Hierdoor biedt Google meer controle over gegevens, wat moet resulteren in een verbeterde ervaring voor zowel de analytics- als de webgebruiker. Zo worden er bijvoorbeeld geen IP adressen meer verzameld in het nieuwe GA4.

De introductie van Google Analytics 4

Ongeveer 2,5 jaar geleden introduceerde Google de property App + Web, dat het mogelijk maakte om app- en webdata gecombineerd te analyseren.

Reden voor deze introductie was de toenemende interactie van gebruikers met bedrijven die zowel een website als een app hebben. Voorheen werd data uit een app veelal geanalyseerd met Google Analytics for Firebase en werd de interactie met een website vaak met Google Analytics geanalyseerd. Met de introductie van Google’s Web + App properties zou het krijgen van inzicht in gebruikersgedrag over meerdere platformen simpeler worden.

De rol van privacybescherming

Webgebruikers verwachten daarnaast steeds meer privacybescherming en controle over hun data. Internationaal wordt dat ook ondersteund door wetgeving. Een positieve ontwikkeling, maar wel een die grote invloed heeft op het verzamelen van deze data.

Het wordt als marketeer bijvoorbeeld steeds lastiger om te beschikken over alle data van bezoekers van jouw website of app. Google Analytics 4 speelt hier middels machine-learning technieken op in door bijvoorbeeld gaten in user journeys op te vullen. “Zonder een modern systeem als GA4 zou je potentieel data kunnen missen die jouw strategische keuzes nadelig zouden kunnen beïnvloeden”, aldus Google.

Wat is Google Analytics 4?

Mocht je het hebben gemist; Google Analytics 4 is de nieuwe Google Analytics. Hiervoor zul je een nieuw Google Analytics 4 property moeten aanmaken. Hoewel dat niet klinkt als een rigoureuze wijziging, is dat het in werkelijkheid wel degelijk. GA4 werkt namelijk compleet anders dan dat we gewend zijn van Universal Analytics.

Metingen op basis van events

Om te begrijpen hoe webgebruikers zich over meerdere platformen (zoals een website en app) bewegen, zal er moeten worden gekeken naar veel verschillende gebruikersinteracties. Denk hierbij aan paginaweergaven, klikken, geopende apps, etc. De GA 4 property maakt het gemakkelijker om deze interacties op een consistente manier te meten, onafhankelijk van het platform waarop de actie wordt uitgevoerd.

Hiervoor maakt GA4 gebruik van een op events gebaseerde meetmethode. Deze gebeurtenissen zijn flexibel in te stellen in combinatie met parameters waardoor je als analytics gebruiker meer mogelijkheden hebt om unieke data te verzamelen. Een aantal veel-voorkomende gebeurtenissen kunnen al automatisch worden gemeten, door deze simpelweg aan- of uit te zetten in de Google Analytics 4 property. Hier wordt je het handmatig toevoegen van tags in bijvoorbeeld Google Tag Manager bespaard.

ga4 events

GA4 vs Universal Analytics

Het grote verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics is dus de manier waarop data wordt gemeten. Waar Universal Analytics gebruik maakt van een sessie-gebaseerd datamodel, maakt GA4 gebruik van een event-gebaseerd datamodel. Zowel paginaweergaven, scroll-acties, klikken, add-to-carts en aankopen zullen allemaal als event worden geregistreerd. Aanvullende informatie zoals het aankoopbedrag, de button-ID of het scrollpercentage, kunnen als parameters worden doorgestuurd.

Limiet in het aantal events

De gratis versie van Universal Analytics had een maandelijks limiet van 10 miljoen hits. Liep je tegen dit limiet aan, dan kon je overstappen naar het betaalde Universal Analytics 360. Google Analytics 4 verwerkt geen hits maar heeft in plaats daarvan een limiet op het aantal events. Er kunnen 500 unieke events worden verwerkt totdat je dit limiet bereikt. Dit gaat om het aantal aangemaakte events. Voor de duidelijkheid; een paginaweergave wordt gezien als één event, ook al komen er 10.000 paginaweergaven per maand binnen. Tot de dag van vandaag is het nog niet bekend of er ook een limiet komt op het volume van deze events. Naar alle waarschijnlijkheid zal de gemiddelde MKB’er dit limiet nooit bereiken.

Welke gevolgen heeft de verandering?

De gevolgen van de overstap voor de gebruikers van het huidige UA zijn groot. Ten eerste zullen de datastromen opnieuw moeten worden ingericht. Concreet betekent dat bijvoorbeeld het herinrichten van jouw Tag Manager container (wanneer je Analytics via GTM hebt draaien). Daarnaast zul je vertrouwd moeten raken met een geheel vernieuwd data-landschap, waarbij het zal voelen alsof je opnieuw moet leren fietsen. GA4 maakt namelijk gebruik van een geheel vernieuwde interface en rapportages, die je grotendeels zelf zult moeten samenstellen.

Nu al helemaal overstappen?

Het advies vanuit Google is om zo snel mogelijk over te stappen naar het nieuwe Analytics 4 om alvast historische data op te bouwen voordat Universal Analytics stopt. Aangezien die overstap nú nog niet nodig is, is ons advies om in ieder geval een GA4 property te laten draaien naast Universal Analytics. Je verzamelt hiermee al data binnen Google Analytics 4, maar kunt ook nog gebruik maken van het oude vertrouwde Universal Analytics.

  1. Maak hiervoor een nieuwe GA4 property aan via analytics.google.com
  2. Afhankelijk van de implementatie, dien je aanpassingen te maken in de tracking-code op de website of zul je de tags binnen Google Tag Manager aan moeten passen
  3. Binnen de GA4 property vind je onder het kopje ‘gegevensstreams’ jouw data-stroom. Zorg ervoor dat de voor jou belangrijke basis-statistieken aan staan onder ‘verbeterde meting’
  4. Onder het kopje ‘installatie-assistent’ kun je nog een aantal instellingen activeren, zoals de koppeling met Google Ads

Server-side implementatie

Het beste is om de nieuwe Analytics gelijk server-side te installeren voor een toekomstbestendige implementatie. In het kort verplaats je hiermee data-tags van jouw website naar een veilige server-container. Hiermee beperk je de toegang tot informatie van jouw klanten of websitebezoekers. En je zorgt er tevens voor dat jouw Google Tag Manager container minder impact heeft op de laadsnelheid van jouw website.

Wat nu?

Zodra je de eerste data hebt verzameld, kun je Google Analytics 4 naast Universal Analytics gaan gebruiken. Maak bijvoorbeeld wat eerste rapporten aan en leer de nieuwe interface kennen. Gebruik de komende maanden om te wennen aan alle verschillen en jouw weg te vinden binnen GA4!

Google Analytics 4 instellen

We hebben al veel klanten kunnen helpen met een installatie van Google Analytics 4. We doen dit alleen nog maar via een zogenaamde server-side implementatie van Google Tag Manager. Klinkt dit wat te technisch? Dan kunnen we de installatie en inrichting helemaal van je over nemen.

Vragen of gewoon nieuwsgierig? We vertellen je graag meer over het cookie-loze tijdperk, de overgang naar GA4 en server-side tag management.

Benieuwd wat we voor je kunnen doen?

We houden van persoonlijk contact. Laat daarom je gegevens achter en we nemen contact met je op om je zo snel mogelijk op weg te helpen.



    Leave a Reply