Digital FC.

Diensten

online marketing bureau aalsmeer

Een team vormen?

Digital FC is een team van specialisten dat bedrijven helpt om online beter te presteren. We kijken naar alle factoren die het mogelijk maken om bedrijven online te laten groeien; van het verbeteren van websites tot aan online adverteren. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lokale SEO; wordt online gevonden in de buurt

Home / Lokale SEO; wordt online gevonden in de buurt

Wordt lokaal gevonden via zoekmachines

Ben je met jouw bedrijf sterk afhankelijk van klanten uit de buurt? Heb je bijvoorbeeld een fysieke winkel waarbij je bent gebonden aan een vaste locatie? Dan wil je online én lokaal goed zichtbaar zijn en zul je lokale SEO (Local SEO) toe moeten passen. Zoals bij velen bekend, staat SEO voor Search Engine Optimization, oftewel goed vindbaar zijn in bekende zoekmachines zoals Google.

Waarom lokale SEO belangrijk is

Stel, je bent de eigenaar van een sportwinkel in Uithoorn. Wanneer er in de regio van Uithoorn meerdere sportwinkels aanwezig zijn, wil je dat jouw zaak bovenaan komt te staan wanneer iemand zoekt op ‘Sportwinkel Uithoorn’, of ‘Sportschoenen kopen Uithoorn’ om maar een paar voorbeelden te geven. Het gaat erom dat wanneer een potentiële klant op zoek is naar jouw diensten of product(en) in de buurt, jouw bedrijf automatisch naar voren komt. De technieken die hiervoor worden ingezet zijn bekend onder de term ‘Local SEO’. Met een gemiddeld zoekvolume van 90 zoekopdrachten per maand op de term ‘sportwinkel uithoorn’, is het interessant om hier als eerste zoekresultaat naar boven te komen.

Lokale vindbaarheid

Het is niet zo dat je als lokaal bedrijf alleen gevonden kunt worden op zoektermen wanneer er een plaatsnaam aan de zoekopdracht is toegevoegd. Zoekmachines houden namelijk ook rekening met de locatie van de gebruiker op het moment dat de zoekopdracht wordt uitgevoerd. Om nog maar eens het voorbeeld van de sportwinkel in Uithoorn aan te halen; wanneer zij ten opzichte van lokale concurrenten beter vindbaar zijn op de term ‘sportwinkel’, is de kans groot dat zij ook hoog in zoekmachines naar boven komen bij iemand die op die term zoekt en op zich op dat moment in Uithoorn bevindt.

Zorg dat je goed vindbaar wordt bij lokale zoekresultaten

Maar liefst 46% van alle zoekopdrachten die mensen uitvoeren op zoekmachines, hebben de intentie om een lokaal bedrijf te vinden. Daar tegenover heeft slechts 56% van de bedrijven een Google Bedrijfsprofiel. Het aanmaken of hebben van een bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf) is hét startpunt om lokaal gevonden te worden.

Local SEO 3-pack

Het is in eerste instantie belangrijk om tevoorschijn te komen in de zogenaamde ‘Local SEO 3-Pack’. Wanneer mensen zoeken naar bedrijven of plekken in de buurt van hun huidige locatie, krijgen zij resultaten te zien van bedrijven die zich fysiek in de buurt van de gebruiker bevinden. Dit is steeds nauwkeuriger omdat steeds meer mensen hun locatie automatisch delen via hun mobiele telefoon. De drie meest relevante resultaten die worden getoond, worden zowel in een Google Maps kaart getoond als in een zoekresultaat. Dit wordt dus ook wel de Local SEO 3-Pack genoemd.

lokale seo 3-pack

Google bedrijfsprofiel

Om in de Local SEO 3-Pack te verschijnen, zul je je Google Bedrijfsprofiel moeten optimaliseren. Onderstaand een aantal tips;

  1. Vul het bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in. Ten eerste moet je er natuurlijk voor zorgen dat het adres gelijk is aan het adres waarop men je zaak kan bezoeken, dus geen postadres! Zorg daarnaast ook voor een goede beschrijving (verwerk eventueel ook belangrijke keywords in deze tekst), kloppende openingstijden en de juiste bedrijfscategorie(en).
  2. Plaats goede foto’s. Foto’s geven direct een goed beeld van je bedrijf. Zeker wanneer je een winkel hebt, is het raadzaam om goede foto’s van de winkel te maken, of wellicht zelfs een 360 graden foto te plaatsen!
  3. Vermeld de juiste openingstijden. En houdt deze ook up-to-date voor bijvoorbeeld feestdagen of andere uitzonderingen.
  4. Verzamel reviews. Reviews zijn belangrijker dan ooit. Positieve reviews zorgen er namelijk voor dat een bedrijf eerder wordt weergegeven in de Local SEO 3-Pack. Er zijn veel verschillende manieren om klanten te vragen naar een review. Neem gerust eens contact met ons op voor advies!
  5. Reageer ook op reviews. Positief of negatief; het is altijd belangrijk om ook te reageren op reviews. Blijf hierbij vriendelijk, ook al is de gegeven kritiek niet terecht.

Optimaliseer je website voor lokale vindbaarheid

Natuurlijk gaan zoekmachines ook door je website heen (crawlen) om te beoordelen of jouw bedrijf relevant is voor lokale zoekopdrachten. Je kunt hiervoor het beste een aparte pagina inrichten per locatie waar je graag gevonden wilt worden. In het voorbeeld dat we eerder hebben genoemd, zou het bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je een pagina aanmaakt met de volgender url;

https://www.sportwinkel.nl/uithoorn

Daarnaast is het belangrijk dat je hier goede content op plaats (zowel tekst als afbeeldingen en/of video) waarbij je ook rekening houdt met bepaalde zoektermen, die je van tevoren kunt achterhalen door het uitvoeren van een keyword analyse.

Tenslotte is het van belang om de content-elementen goed te optimaliseren. Denk hierbij onder andere aan de titel, meta-description, headers- en subheaders, interne- en externe links, en alt-teksten. Heb je hulp nodig bij het inrichten van een pagina voor specifieke zoektermen? Stuur ons een berichtje!

Mobile-friendly website

In veel gevallen worden lokale zoekopdrachten uitgevoerd wanneer iemand onderweg is. Dat betekent dat de ‘local search’ op een mobiel apparaat zal worden uitgevoerd. We zien helaas nog te vaak dat een website niet goed functioneert op een mobiel, of onleesbaar wordt. Zorg er voor dat de locatie(s), openingstijden en contactmogelijkheden van jouw bedrijf goed te bereiken zijn en dat de navigatie duidelijk en gebruiksvriendelijk is.

Wil je in het algemeen beter gevonden worden op zoekmachines? Dan is een mobiel-vriendelijke website een van de belangrijkste onderdelen. Zoekmachines als Google maken tegenwoordig namelijk gebruik van ‘mobile-first indexing’. Dat betekent dat de crawl plaatsvindt op de mobiele versie van jouw website en zoekmachines op basis van deze versie bepalen welke positie jouw website inneemt bij de zoekresultaten van zoekopdrachten.

Lokaal online adverteren

Het optimaliseren van jouw online aanwezigheid voor lokale zoekopdrachten levert in de meeste gevallen niet direct resultaat op. Het duurt vaak even voordat jouw website goed is beoordeeld (gecrawld) en je ook beter wordt gevonden op relevante zoektermen. Wil je wel per direct beter vindbaar worden voor lokale zoekopdrachten? Dan kun je ervoor kiezen om online te gaan adverteren, waarbij je je voornamelijk richt op zoektermen in combinatie met een of meerdere plaatsnamen. Met online adverteren koop je als het ware ‘clicks’ in. Zodra jouw advertentie-campagne aan staat ontvang je deze clicks ook direct, mits de inrichting van de campagne en de gekozen keywords goed zijn. Met online advertenties op bijvoorbeeld Google, heb je zelf meer grip op jouw positie in de zoekresultaten wanneer mensen bepaalde zoekopdrachten uitvoeren. Betaalde resultaten worden namelijk boven organische (onbetaalde) resultaten geplaatst.

Ons advies zou zijn om met beide tegelijk aan de slag te gaan. Zodra je organisch ook beter vindbaar bent op de gewenste ‘local searches’, kun je het online adverteren eventueel afbouwen en verder optimaliseren voor lokale SEO.

Hulp nodig bij vraagstukken over online vindbaarheid?

Heb je advies of ondersteuning nodig bij het optimaliseren voor lokale zoekresultaten of lokaal online adverteren? Leg ons jouw Local SEO vraagstuk voor, dan gaan we graag het gesprek aan en bepalen we de juiste strategie voor jouw bedrijf!