Digital FC.

Diensten

online marketing bureau aalsmeer

Een team vormen?

Digital FC is een team van specialisten dat bedrijven helpt om online beter te presteren. We kijken naar alle factoren die het mogelijk maken om bedrijven online te laten groeien; van het verbeteren van websites tot aan online adverteren. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Server Side Tracking

Home / Server Side Tracking

Verzamel meer en nauwkeurigere data

Server side tracking is een methode om onder andere meer controle over data te krijgen en ook meer data te kunnen verzamelen in vergelijking met de traditionele client-side tracking methode. Met de ontwikkelingen en veranderingen in wetgeving op het gebied van (online) privacy, is een overstap naar serverside tracking essentieel voor alle bedrijven die data gebruiken voor het accuraat meten van de prestaties van hun online marketingactiviteiten. Maar ook voor bedrijven en organisaties die de privacy van webgebruikers beter willen waarborgen.

Digital FC heeft ruime ervaring met het inrichten van server side tracking. Wij helpen bedrijven met een volledige implementatie, van Consent Management tot Server side Google Tag Manager.

Waarom is server side tracking belangrijk?

Vanuit verschillende perspectieven en afdelingen binnen organisaties zijn er wel argumenten te bedenken waarom server side tracking geïmplementeerd zou moeten worden. Maar het belangrijkste argument is toch wel het naderende einde van third-party cookies. En dat heeft vooral grote impact op de online marketing activiteiten.

Third-party cookies

Met behulp van third-party cookies waren advertentienetwerken zoals Google en Meta (Facebook) in staat om bezoekers te volgen over verschillende websites en op basis daarvan profielen op te bouwen. Cruciale data die de marketeer gebruikt voor het opbouwen van doelgroepen en het meten van conversies vanuit campagnes. Deze data wordt in steeds minder wordende mate beschikbaar wanneer je vasthoudt aan de traditionele ‘client-side tracking’ methode, dus via de browser. In de huidige situatie hebben we het al over zo’n 10 tot 40% verlies door Ad Blockers en Intelligent Tracking Prevention (ITP). De grootste bezorgdheid zit hierbij in het feit dat het rendement van betaalde, maar ook van onbetaalde marketinginspanningen, kan worden onderschat.

Intelligent Tracking Prevention

Intelligent Tracking Prevention (ITP) is een door Apple ontwikkelde techniek die al sinds 2017 wordt toegepast in de Safari webbrowser. ITP zorgt er onder andere voor dat bezoekers niet gevolgd kunnen worden over verschillende websites via third-party cookies, ook al heb je als marketeer of developer wel tracking-scripts (zoals die van Google Analytics) op de website draaien.

Deze techniek is bedoeld om de privacy van websitebezoekers te beschermen. Privacygevoelige methoden van data-tracking worden met ITP zoveel mogelijk geblokkeerd. Ook de browsers Firefox, Edge en Chrome gebruiken inmiddels ITP technieken. Het is daarbij goed om te weten dat Google het einde van third-party cookies heeft aangekondigd voor de Chrome browser. Deze verandering zal in 2024 plaatsvinden en daarom is het des te belangrijker is om snel met server side tracking aan de slag te gaan.

server side tracking
Met de meest recente versie van ITP (2.2) wordt ook het gebruik van first-party cookies, die via de browser worden geplaatst, verder beperkt. Wanneer je het script van Google Analytics bijvoorbeeld niet via een server laadt, heeft Intelligent Tracking Prevention niet alleen effect op het gebied van online adverteren, maar ook op het analyseren van webstatistieken.

Wat is server side tracking?

Server-side tracking is een dataverzamelingsmethode waarbij data niet direct via de browser naar verschillende kanalen wordt verstuurd, maar via een (eigen) server. Omdat je hiermee als het ware een tussenstation creëert, ben je in staat om zelf te bepalen wat er met de data gebeurt voordat deze data wordt doorgestuurd naar bijvoorbeeld Google Analytics. Dit wordt ook wel first-party data genoemd.

Verschil met client side tracking

Client side tracking is dus een methode waarbij data direct vanuit de browser wordt verstuurd naar platformen waarvoor scripts zijn geïnstalleerd op jouw website. Wanneer je bijvoorbeeld een Facebook Pixel op jouw website hebt draaien, kan Facebook zelf bepalen welke data zij hiermee verzamelen. Deze data is en blijft ook eigendom van Facebook. Los van het feit dat dit steeds meer en vaker automatisch wordt geblokkeerd door browsers, is het natuurlijk ook allesbehalve privacy-vriendelijk.

client side tracking

Server side tagging

Server side tagging is een methode om server side tracking te implementeren. Server side tagging en server side tracking is dus niet hetzelfde. Voor deze implementatie is logischerwijs eerst een server nodig. Je kunt hiervoor gebruik maken van een Google server via het Google Cloud Platform. Zelf maken we gebruik van een externe dienstverlening waarbij de locatie van de server kan worden gekozen en we de serverruimte goedkoper aan kunnen bieden. Server side tagging brengt in beide gevallen kosten met zich mee, aangezien je gebruik maakt van ruimte op een fysieke server.

De gekozen server kan vervolgens worden gekoppeld aan een subdomein van jouw website. Dit maakt Google Tag Manager en Google Analytics 4 scripts meer resistent tegen Ad blockers en ITP technieken. Daarnaast zorgt het ervoor dat de levensduur van cookies kan worden verlengd en first-party cookies geplaatst kunnen worden.

Server side Google Tag Manager (GTM)

In de meeste gevallen zetten we vervolgens een Google Tag Manager server container op. Afhankelijk van het platform waarop de website is gebouwd kan er ook worden gekozen voor een plugin of app die data al via een server doorstuurt. Binnen Google Tag Manager (GTM) implementeren we alle tracking scripts die nodig zijn om de online marketing inspanningen meetbaar te maken.

Cookie Management Platform (CMP)

Vervolgens zorgen we ervoor dat de privacy van de websitebezoeker wordt gewaarborgd door de implementatie van een zogenaamd Cookie Management Platform (CMP). Hiervoor gebruiken we Cookiebot. Deze software scant alle cookies die jouw website plaatst, en deelt deze op in verschillende categorieën. Middels een cookiemelding op de website, kunnen websitebezoekers vervolgens kiezen welke categorie cookies wel of niet geplaatst mogen worden. De gegeven toestemming koppelen we vervolgens aan de server side tags binnen de GTM-container. Zo zullen er geen scripts geactiveerd worden als daar geen toestemming voor is gegeven.

Hierbij implementeren we ook de Google Consent Mode V2. Met deze modus beheer je de gegeven toestemming specifiek voor de Google tags. Dit is iets wat in 2024 verplicht wordt voor alle gebruikers van Google producten zoals Google Ads en Google Analytics. Wanneer je de Consent Mode V2 niet hebt geïmplementeerd, kun je geen doelgroepen meer opbouwen voor bijvoorbeeld re-marketing doeleinden en wordt het lastiger om conversies te registreren.

Voordelen server side tracking

Is server side tracking vooral een must of heb je er als bedrijf ook echt iets aan? Ondanks het feit dat het inrichten van data-tracking een stuk complexer is geworden, en je eigenlijk geen keus hebt wanneer je serieus met online marketing aan de slag gaat, heeft het ook echt wel voordelen waar vooral de marketeer enthousiast van wordt. Redenen waarom ook jij graag aan de slag wilt met serverside tracking zijn onder andere;

 

  • Jouw website wordt sneller

De stukjes script die normaliter via de browser werden geladen, worden nu via een externe server ingeladen. Hierdoor reageert jouw website sneller. De snelheid van een website is tegelijkertijd ook een belangrijke factor voor zoekmachine optimalisatie (SEO).

 

  • Je verzamelt meer en nauwkeurigere data

Omdat Ad blockers en ITP technieken worden omzeild, verzamel je meer data. Wanneer je nu nog gebruik maakt van client-side tracking, wordt er op dit moment veel van de data geblokkeerd. Data die je via server side tracking wel beschikbaar krijgt. Omdat je nu meer data gaat verzamelen, geeft dit ook een accurater beeld van de werkelijkheid.

 

  • Je cookies hebben een langere levensduur

Hiermee kun je bijvoorbeeld grotere doelgroepen samenstellen en verder terug in de tijd kijken voor wat betreft de webstatistieken. Je kunt marketingstrategieën daardoor beter onderbouwen met de juiste data.

 

  • Je hebt meer controle over data

Je kunt door de tussenkomst van een server zelf bepalen welke data je doorstuurt naar derde partijen. Hiermee voorkom je dat er privacygevoelige informatie van jouw websitebezoekers wordt verzameld door deze derde partijen.

 

  • Je respecteert de privacy van websitebezoekers

In een tijd waarin privacy een belangrijk onderwerp is, zul je moeten voldoen aan de regelgeving omtrent persoonlijke informatie. Wanneer je dit goed hebt geregeld, waarborg je de privacy van jouw (potentiële) klanten.

Nadelen server side tracking

Natuurlijk hangen er ook nadelen aan het implementeren van server side tracking. Echter, zijn deze nadelen vooral te wijten aan het feit dat je als bedrijf iets wordt opgelegd waar je niet zozeer op zit te wachten. We noemen een aantal van de veel gehoorde bezwaren;

 

  • Er is technische kennis nodig

Server side tracking kan niet zomaar meer door iedere marketeer worden ingesteld. Er is meer technische kennis vereist door de complexiteit van een serveromgeving i.c.m. bijvoorbeeld Google Tag Manager.

 

  • Het gebruik van een server kost geld

Hoe meer verkeer je op jouw website ontvangt en hoe meer data je wilt verzamelen, hoe meer je van een server vraagt. Je betaalt voor de capaciteit van een data-server en dat kan dus flink oplopen voor websites die veel verkeer ontvangen.

 

  • De implementatie is uitgebreid en tijdrovend

De implementatie van server side tracking vergt haast twee keer zoveel tijd als de implementatie van client side tracking. Dit maakt de implementatie ook duurder als je dit laat uitvoeren door een externe partij.

 

  • Er is aanvullend een Cookie Management Platform nodig

Eigenlijk was het uitvragen van toestemming bij de websitebezoeker al vereist. Echter, werd dat door veel website eigenaren nog genegeerd. Door de aanscherping van privacywetgeving ben je nu haast ook verplicht om een CMP te implementeren. Voor een CMP betaal je maandelijks licentiekosten.

Server side tracking laten implementeren?

De ontwikkelingen op het gebied van data en privacy volgen elkaar in snel tempo op. Nu de focus steeds meer op privacy komt te liggen, zal dit ook nog wel even voortduren. Met de huidige veranderingen is serverside tracking al geen optie meer, maar een absolute must. Zeker wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met online marketing.

We beseffen ons tegelijkertijd dat er veel wordt gevraagd van bedrijven waar de specialistische kennis ontbreekt om dit goed op te zetten. Het datalandschap is in de afgelopen tijd vele malen complexer geworden. Van de marketeer wordt technische kennis verwacht, terwijl van de developer marketingkennis gevraagd wordt.

Digital FC heeft al veel server side tracking implementaties mogen verzorgen, op verschillende websiteplatformen en zowel voor leadgeneratie websites als webshops. Wil je je als bedrijf niet bezig houden met dit noodzakelijk kwaad? Schakel dan onze hulp in. Met ons team van specialisten regelen we de gehele implementatie van A tot Z. Neem vrijblijvend contact op om de uitdagingen met ons te bespreken.

Cases.

We hebben al veel server side tracking implementaties mogen verzorgen. Bekijk hieronder wat we nog meer doen voor onze klanten.