Digital FC.

Diensten

online marketing bureau aalsmeer

Een team vormen?

Digital FC is een team van specialisten dat bedrijven helpt om online beter te presteren. We kijken naar alle factoren die het mogelijk maken om bedrijven online te laten groeien; van het verbeteren van websites tot aan online adverteren. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zoekmachine adverteren

Home / Zoekmachine adverteren

Direct meer verkeer op jouw website

Je wilt via een zoekmachine adverteren, maar je weet niet goed hoe je dit moet doen? Dan doe je er goed aan om de hulp van een zoekmachine marketingbureau in te schakelen. Adverteren via zoekmachines is een onderdeel van Zoekmachine Marketing, waarbij je middels advertenties direct meer verkeer naar je website kunt genereren. De advertentieplatformen van bekende zoekmachines als Google en Microsoft Bing worden steeds complexer en het opzetten van campagnes vereist daarom de juiste kennis en strategie.

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren, ook wel SEA adverteren genoemd, is onderdeel van zoekmachine marketing. Bij deze vorm van adverteren promoot je jouw product(en) of dienst(en) via betaalde zoekmachine advertenties. Je koopt hier als het ware clicks mee in, in de hoop dat je de juiste potentiële klanten aantrekt die overgaan tot een aankoop of andere actie op jouw website.

Wat is een zoekmachine eigenlijk?

Een zoekmachine of search engine is een systeem dat in essentie relevante links naar websites toont bij zoekopdrachten die worden uitgevoerd door de gebruiker. De meest bekende zoekmachines in Nederland zijn Google, Microsoft Bing, DuckDuckGo en Yahoo! Zoekmachines zijn in principe ook echte ‘machines’. Op een geautomatiseerde wijze bezoeken zoekmachines websites waarbij ook de links worden gevolgd die leiden naar andere websites. Dit wordt ‘crawlen’ genoemd. Tijdens dit bezoek, wordt jouw website beoordeeld op zowel technische- als inhoudelijke factoren. Hiermee wordt bepaald hoe goed jouw website aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker.

De tactiek waarmee je je website dusdanig probeert te verbeteren voor bepaalde zoekwoorden, noemen we Zoekmachine Optimalisatie (SEO). Het verschilt van zoekmachine adverteren door het feit dat je voor advertenties betaalt, die grotendeels worden getoond bij de door jou opgegeven zoektermen. Jouw website hoeft hiervoor niet per se geoptimaliseerd te zijn voor dit zoekwoord, al helpt het wel mee.

Welke advertentievormen zijn er binnen zoekmachines?

Adverteren op zoekmachines bestaat al lang niet meer uit alleen de tekstadvertenties die je ziet wanneer je een zoekopdracht invoert. Er bestaan veel advertentie-vormen en plaatsingen die allemaal via advertentieplatformen van zoekmachines (zoals Google Ads) ingekocht kunnen worden. De mogelijkheden zijn legio maar worden vaak nog onvoldoende benut door bedrijven.

Door gebruik te maken van verschillende advertentie-vormen en plaatsingen brengen we de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon. In een notendop zijn de volgende vormen te onderscheiden;

Adverteren met tekstadvertenties

Tekstadvertenties, of Search advertenties, worden getoond op de zoekresultatenpagina na het uitvoeren van een zoekopdracht. Zoekadvertenties nemen altijd de eerste posities in op de resultatenpagina. Een betaalde advertentie wordt dus vertoond boven een organisch (gratis) zoekresultaat, waardoor je meer kans maakt op de klik van degene die de zoekopdracht uitvoert.

Adverteren met Display advertenties

Display advertenties zijn advertenties waarbij afbeeldingen, animaties of video wordt gebruikt. Deze vorm van zoekmachine adverteren wordt vaak ingezet voor het verhogen van de naamsbekendheid, het tonen van producten of het opnieuw benaderen van potentiële klanten.

Display advertenties worden vaak ingezet in de vorm van banners met afbeeldingen, animaties of video. Wij kunnen zelf (video) content creëren waardoor je aanvullend geen andere partij nodig hebt voor het maken van het juiste advertentiemateriaal.

Adverteren met Shopping advertenties

Heb je een fysieke winkel of webshop? Breid jouw etalage dan uit met Shopping advertenties. Shopping advertenties worden bovenaan getoond wanneer de zoekmachine gebruiker een specifieke koopintentie heeft voor het soort product dat jij aanbiedt. Door de hoge attentiewaarde is deze vorm van zoekmachine adverteren onmisbaar wanneer je producten verkoopt.

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘leren voetbalschoen’ in de Google zoekmachine, krijg je de volgende shopping advertenties te zien;

zoekmachine adverteren

Heb je ook een fysieke winkel? Dan is het belangrijk om ook lokaal beter vindbaar te worden. Door het toepassen van Lokale SEO wordt je sneller gevonden door zoekmachine gebruikers die zich in de buurt van jouw winkel bevinden.

Het opzetten van Shopping zoekmachine advertenties is een stuk complexer dan het opbouwen van een campagne met tekstadvertenties, omdat je up-to-date productinformatie moet aanleveren via een zogenaamde productfeed. Laat je daarom goed adviseren en overweeg zoekmachine adverteren uit te besteden aan een bureau.

Hoe werkt zoekmachine adverteren?

Hoe zoekmachine adverteren werkt, is voor ieder bedrijf weer anders. Welke strategie je aan kunt houden en welke aanpak je daarbij hanteert, hangt van veel factoren af. Onder andere van wat het te besteden budget is, wat de exacte doelstellingen zijn (KPI’s), en welke producten of diensten je levert. Om tot een goede inzet van advertenties op zoekmachines te komen, doorlopen we in de meeste gevallen een aantal standaard stappen;

#1 Onderzoek naar keywords

Heb je een bestaand advertentie-account of wil je starten met adverteren? In beide gevallen doen we uitgebreid onderzoek naar relevante woorden waarop veel wordt gezocht, dit wordt het zoekvolume genoemd. We zetten onze specialistische software in om te bepalen welke keywords het meeste potentie hebben en waar de concurrentie het laagst is. We kijken ook in hoeverre de zoektermen aansluiting vinden bij jouw website.

Daarnaast willen we ook graag meer over jouw dienst of product weten. Onderscheidende factoren spelen een grote rol bij het opbouwen van de zoekmachine advertenties.

#2 Bepalen van de doelstellingen

“Ik wil bovenaan in Google komen te staan” is een veelgehoorde wens. Maar wat ons betreft is dat wel iets te kort door de bocht. Je kunt je betaalde inzet op zoekmachines namelijk op veel statistieken (KPI’s) sturen. Mag een bestelling, aanvraag of aanmelding op de website bijvoorbeeld maar een bepaald bedrag kosten (CPA)? Of wil je hooguit een maximum bedrag per klik betalen (CPC)? Dit zijn slechts enkele voorbeelden die verschillende tactieken met zich meebrengen en mede bepalen of jij wel of niet bovenaan komt te staan met jouw advertenties.

Samen maken we concreet waar we de betaalde campagnes op gaan sturen en welke biedstrategie we hierbij kunnen gaan hanteren, zodat het aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen en het budget.

Voorbeelden van biedstrategieën voor het adverteren op zoekmachines zijn;

  • Conversiewaarde maximaliseren
  • Aantal conversies maximaliseren
  • Aantal klikken maximaliseren
  • Doelvertoningspercentage
  • ROAS (Return On Ad Spend)
  • Maximale CPA (Cost per Acquisition)
  • Maximale CPC (Cost per Click)

#3 Instellen van data-tracking

Dit is voor ons misschien wel de belangrijkste stap wanneer we voor je aan de slag gaan met adverteren. We willen namelijk alle resultaten van advertenties kunnen meten en inzichtelijk krijgen. Hiermee weet je pas echt wat de advertentiekosten uiteindelijk aan omzet of andere waarde terugleveren. Dat doen we door conversion-tracking in te stellen via Google Tag Manager. We gebruiken dit onder andere voor;

  • Het optimaliseren van de Google campagnes
  • Het toepassen van remarketing; het opnieuw benaderen van websitebezoekers
  • Het inzichtelijk maken van de resultaten voor jou als klant

“Digital FC heeft ruime ervaring en is gespecialiseerd in het instellen van server-side data tracking. We maken hierbij gebruik van de laatste technieken. We kunnen developers binnen jouw organisatie aansturen voor het instellen van tracking of nemen alles uit handen. We houden hierbij altijd rekening met het online privacybeleid van jouw bedrijf.”

#4 Zoekmachine advertenties opzetten

Campagnes vormen het fundament van adverteren via Google en Microsoft Bing. We zetten verschillende campagnes op, met advertentiegroepen en meerdere advertenties. We kiezen de juiste keywords en biedstrategie. En we zorgen uiteraard ook voor pakkende advertentie-teksten die aansluiten bij de tone-of-voice van jouw organisatie!

#5 Beheer en optimalisaties

Dit is waar de toegevoegde waarde van het uitbesteden van jouw zoekmachine ads vooral in zit. Door het account constant te monitoren, optimaliseren en bij te sturen zorgen we ervoor dat het advertentieaccount blijft presteren.

We gebruiken verschillende tactieken en zijn constant aan het testen en experimenteren om te zien welke aanpak het beste werkt voor jouw bedrijf. Zo testen we bijvoorbeeld tussen verschillende landingspagina’s, doelgroepen, advertentieteksten, biedstrategieën, biedingen en meer! Het kan zijn dat we ook graag wat aanpassingen zouden willen doen op de website om de resultaten te kunnen verbeteren. We adviseren je hierbij of nemen het compleet uit handen!

#6 Rapportage

De data en resultaten die binnenkomen, vertalen we in een simpel te lezen dashboard die je op ieder moment van de dag in kunt zien. Zo weet je bijvoorbeeld precies hoeveel kosten er gemaakt worden, hoeveel klikken of hoeveel conversies een betaalde campagne heeft opgeleverd.

zoekmachine marketingbureau

Wat kost adverteren op zoekmachines?

Wat zijn de kosten voor zoekmachine adverteren? Een terechte vraag, maar hier kunnen we geen eenduidig antwoord op geven. De kosten zijn namelijk geheel afhankelijk van de doelstellingen, KPI’s, de zoekwoorden en verwachte CPC’s. Wanneer je start met adverteren en nog een idee hebt wat je kunt verwachten van online adverteren, vragen we je altijd eerst naar het budget waarmee je comfortabel bent om dit uit te geven. Naast de kosten voor de klikken, moet je ook rekening houden met een maandelijks management-fee wanneer je besluit om het adverteren uit handen te geven.

Hoe wordt het budget uiteindelijk bepaald?

Ook dat is in iedere situatie anders. Start je net met adverteren of heb je al eens geadverteerd via bijvoorbeeld Google waarbij er al wat data is verzameld? Op basis van historische data zouden we dan namelijk al iets meer kunnen zeggen over een strategie en bijpassend budget.

Uiteraard begrijpen we dat het spannend is om budget te investeren in betaalde campagnes. Het is dan goed om te weten dat we een maximaal te besteden dagbudget in kunnen stellen. We houden hiermee controle over het budget, maar tegelijkertijd benutten we wellicht niet de volledige potentie. Wanneer de resultaten goed zijn, kunnen we in overleg bepalen het budget te verhogen. We houden altijd rekening met de situatie van onze klanten en brengen een eerlijk advies uit.

Door het meetbaar maken van de resultaten, zien we precies wat een klik jou kost, wat de kosten per gewenste actie op jouw website zijn of hoeveel omzet je hebt gemaakt per bestede euro. Wanneer een advertentie voor een webshop bijvoorbeeld 10 euro aan omzet teruglevert voor iedere euro die we er aan hebben besteed, kan het slim zijn om het budget te verhogen en zo meer winst te realiseren. Op die manier kan het budget per periode variëren.

Hoe worden de kosten voor zoekmachine advertenties berekend?

De kosten op advertentieplatformen van zoekmachines zijn gebaseerd op een kosten-per-klik afrekenmodel. Je betaalt dus per gegenereerde klik. Klikprijzen worden bepaald op een real-time ‘veiling’. Jouw bod op die digitale veiling wordt door veel verschillende factoren bepaald. Onder andere de kwaliteitsscore en de gekozen biedstrategie spelen een grote rol. We nemen je zoveel mogelijk mee in de keuzes die we maken en welke impact dat heeft op de betaalde inzet.

Minimale kosten betaalde advertenties

Wanneer je bijvoorbeeld op Google wilt gaan adverteren, moet je ongeveer rekening houden met een minimum advertentiebudget van € 500 per maand (exclusief management-fee) om een basis op te zetten en voldoende data binnen te krijgen waarop we vervolgens kunnen sturen.

Gratis adverteren op Google?

Non-profit organisaties en liefdadigheidsinstellingen kunnen gratis adverteren op Google met het Google Ad Grants programma. Het budget dat Google hiervoor beschikbaar stelt is $10.000 per maand. Erg interessant dus! Houdt wel rekening met de nodige beperkingen. Zo mag er maar een maximaal bod per klik worden gedaan en kun je alleen gebruikmaken van het Google Zoeknetwerk. Als je meer wilt weten over Google adverteren voor non-profit organisaties, kun je dit blogartikel lezen.

Organisaties kunnen een aanvraag indienen en moeten aan strenge voorwaarden voldoen om een Google for Nonprofits account te krijgen. Wij helpen non-profits met de aanvraag en hebben ruime ervaring met het beheer van Google Ad Grants accounts.

Zoekmachine adverteren uitbesteden?

Bedrijven kiezen vaak voor het uitbesteden van hun zoekmachine advertenties omdat het de effectiviteit van de betaalde campagnes ten goede komt. Door de complexiteit van de advertentieplatformen en de vele knoppen waaraan je kunt draaien, is kennis, expertise en ervaring vereist. Digital FC is officieel Google Partner en voldoet daarmee aan vereisten die zijn gesteld voor het beheren van Google Ad accounts. Hiermee ben je ervan verzekerd dat het beheer op een goede manier wordt gedaan.

Constante updates

De advertentie-platformen Google Ads en Microsoft Bing zijn constant onderhevig aan updates en wijzigingen. Wij zitten kort op de bal en houden de ontwikkelingen scherp in de gaten om direct te kunnen schakelen in onze klantaccounts. Worden er binnen jouw account bijvoorbeeld nog plusjes gebruikt voor jouw keywords (+keyword)? Dan is het de hoogste tijd om hulp in te schakelen!

Starten met adverteren

Heb je nog geen zoekmachine advertenties draaien en overweeg je hiermee te starten? Dan raden we aan om niet zomaar zelf aan de slag te gaan wanneer je hier geen of weinig ervaring mee hebt. Het advertentiebudget dat je beschikbaar stelt kan er snel doorheen gaan zonder dat de advertenties het gewenste resultaat opleveren. En dat is natuurlijk zonde!

Meer aandacht, meer rendement

Adverteren op search engines doe je niet ‘even tussen andere werkzaamheden’ door. Adverteren via Google of Microsoft Bing is gebaseerd op een veilingmodel en daar wil je je aandacht bij houden.

Wij helpen bedrijven daarnaast om meer rendement te halen uit hun Google of Bing advertenties. We zien vrijwel altijd verbeterpunten in de scans van advertentie-accounts die we eerder hebben uitgevoerd voor onze huidige klanten. Door de optimalisaties door te voeren en constant te monitoren, haal je meer resultaat uit het beschikbare advertentiebudget. Het uitbesteden van zoekmachine adverteren betaalt zich dus al snel terug!

Uitbesteden aan een zoekmachine marketingbureau

Omdat zoekmachine marketing, en met name zoekmachine adverteren constant veel ontwikkelingen doormaakt, kan het verstandig zijn om jouw advertentiecampagnes te laten beheren door een online marketing bureau dat zich dagelijks bezig houdt met SEA. Wij zijn ervan overtuigd dat er aandacht, kennis en ervaring nodig is om jouw campagnes goed te laten renderen en de volledige potentie van zoekmachines te benutten.

Nog niet overtuigd? We geven je nog een aantal redenen om eens koffie met ons te drinken;

  • Wij zijn officieel Google Partner. We hebben bewezen dat we onze klantaccounts goed kunnen laten presteren.
  • We zijn gespecialiseerd in het instellen van data- en conversietracking. Zonder de juiste data heb je geen inzicht in resultaten en ben je een stuurloos schip.
  • We maken veel van de creatieve uitingen in-house. Zo kunnen we sneller werken en vaker testen uitvoeren.
  • We regelen jouw Google Ads campagnes van A tot Z. Jij hoeft alleen nog maar naar het interactieve real-time dashboard dat we voor je maken te kijken.

Cases.

We adverteren dagelijks op zoekmachines voor onze klanten. Benieuwd wat we nog meer doen? Bekijk onze cases!