Digital FC.

Diensten

online marketing bureau aalsmeer

Een team vormen?

Digital FC is een team van specialisten dat bedrijven helpt om online beter te presteren. We kijken naar alle factoren die het mogelijk maken om bedrijven online te laten groeien; van het verbeteren van websites tot aan online adverteren. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Conversie optimalisatie

Home / Conversie optimalisatie

Maak jouw website effectiever

Krijg je wel bezoekers op je website, maar voeren deze niet de gewenste acties uit? Of haal je te weinig rendement uit nieuwe en bestaande klanten? Dan zul je aan de slag moeten met conversie optimalisatie. Met conversie optimalisatie brengen we drempels in kaart die bezoekers er mogelijk van weerhouden om de gewenste actie(s) uit te voeren op jouw website. Dat doen we onder andere door data te analyseren, metingen in te stellen en best-practices te testen.

Met ons team kunnen we het gehele conversie optimalisatie proces faciliteren. Van data-analyse en A/B testen tot het doorvoeren van de optimalisaties binnen jouw website. Ook kunnen we een advies opstellen voor het verbeteren van de conversie, zodat je deze binnen jouw eigen organisatie op kunt pakken.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie betekent dat je verbeteringen doorvoert, bijvoorbeeld op je website, om de bezoeker of huidige klant vaker te laten converteren. Dat houdt in dat je hen vaker een actie uit wilt laten voeren die jouw bedrijf iets oplevert. Je probeert hiermee het maximale uit de bezoeker of bestaande klant te halen.

Conversie Ratio Optimalisatie (CRO)

Wanneer je eerder hebt gezocht naar informatie over het verhogen van conversies, zul je meerdere op elkaar lijkende termen tegen zijn gekomen. Conversie Optimalisatie wordt namelijk ook vaak Conversie Ratio Optimalisatie genoemd, of afgekort CRO. Het toegevoegde woord ‘ratio’ is een belangrijk onderdeel. Sterker nog, het conversieratio is misschien wel de belangrijkste graadmeter voor het meten van de effectiviteit van jouw website of webshop.

De conversie ratio is namelijk het aantal conversies afgezet tegen het aantal bezoekers, uitgedrukt in een percentage. Dit kun je eenvoudig berekenen aan de hand van de volgende formule;

Conversieratio = Aantal conversies / Aantal bezoekers x 100%

“Het conversiepercentage kun je gebruiken voor het verkrijgen van meerdere inzichten. Je kunt hiermee bijvoorbeeld een berekening maken voor een businesscase, waarbij je te weten kan komen hoeveel advertentie-budget er nodig is voor het behalen van jouw doelstellingen. Maar je kunt het conversiepercentage ook vergelijken met een benchmark uit jouw sector, waarbij je weet of jouw ratio hoog, laag of gemiddeld is.”

Is het conversiepercentage laag? Dan gebruik je de huidige ratio als nulmeting voor het beoordelen van de conversie optimalisaties die je uiteindelijk door gaat voeren.

Wat is een conversie?

In het kort is een conversie het doel of belangrijke actie waarvan je wilt dat de websitebezoeker deze uitvoert. De typen conversies verschillen per bedrijf en worden vaak bepaalt aan de hand van de bedrijfsdoelstellingen. Er kunnen ook meerdere conversies naast elkaar worden gemeten. Hierbij wordt vaak onderscheid gemaakt tussen macro-conversies en micro-conversies.

Macro conversies

Macro conversies zijn de meest waardevolle doelen die behaald kunnen worden op of via jouw website, en die direct of indirect leiden tot omzet voor jouw bedrijf. Macro conversies verschillen vaak voor webshops ten opzichte van die van B2B-bedrijven. Zo richten webshops zich op aankopen en transactiewaarde, waar B2B’s zich focussen op bijvoorbeeld leads of concrete offerte-aanvragen.

Micro conversies

Micro conversies zijn acties die uitgevoerd kunnen worden op de website en die bij kunnen dragen aan een macro conversie. Er kunnen meerdere micro conversies plaatsvinden voordat er een macro conversie plaatsvindt. Micro conversies leveren dus niet direct omzet op voor jouw bedrijf, maar zeggen wel iets over de mate van interesse van de bezoekers.

Voorbeelden van micro conversies zijn;

  • Paginaweergaven van belangrijke pagina’s
  • Inschrijving op de nieuwsbrief
  • Downloaden van een whitepaper of brochure
  • Klikken op een link die leidt naar social media accounts
  • Bekijken van een product
  • Bekijken van meerdere pagina’s in één bezoek
  • Maak de conversies inzichtelijk

    Om aan de slag te kunnen gaan met conversie-optimalisatie, is het van belang dat de beoogde conversies meetbaar worden gemaakt. Wij maken hiervoor gebruik van Google Tag Manager. Daarbij is het handig om de gemeten conversies ook inzichtelijk te maken. Dat kan door rapportages van gerichte data-analyse of door het opzetten van een real-time dashboard. Hierdoor heb je direct zicht op de belangrijkste statistieken die je probeert te verbeteren met optimalisaties.

    Waarom conversie optimalisatie?

    Het verbeteren van jouw website of webshop voor conversies is in bijna alle gevallen verstandig. Niet alleen wanneer het conversiepercentage laag is. Er liggen zeer waarschijnlijk nog genoeg kansen om de ratio te verbeteren. Onderaan de streep betekent een verbetering namelijk dat je minder bezoekers nodig hebt om tot hetzelfde aantal conversies te komen. En dat scheelt in advertentiekosten wanneer je je bezoekers voornamelijk via betaalde kanalen binnen haalt. Hieronder een voorbeeld.

    Wanneer je op dit moment adverteert via Google, zou het maandelijks overzicht er zo uit kunnen zien;

     

    Advertentiekosten Aantal bezoekers
    € 10.000 20.000
    Conversie% Conversies
    1% 200

     

    Je zou nu kunnen besluiten om meer bezoekers naar je website te trekken door het verhogen van het advertentiebudget. Je weet nu immers dat hier conversies uit komen. Het overzicht ziet er naar verloop van tijd als volgt uit;

     

    Advertentiekosten Aantal bezoekers
    € 15.000 30.000
    Conversie% Conversies
    1% 300

     

    Stel je had besloten om in plaats van het budget te verhogen, aan de slag te gaan met het verbeteren van de conversie ratio. Na data-analyse en het doorvoeren van optimalisaties, stijgt het percentage met 0,5%. Dan had je met het oude budget potentieel hetzelfde aantal conversies kunnen behalen;

     

    Advertentiekosten Aantal bezoekers
    € 10.000 20.000
    Conversie% Conversies
    1,5% 300

     

    Er zijn veel verschillende scenario’s en bijbehorende doelstellingen te bedenken waarom je aan de slag zou willen gaan met het verbeteren van conversies. Een aantal voorbeelden van doelstellingen die je kunt hebben;

    • Je wilt het aantal conversies verhogen
    • Je wilt de orderwaarde van bestellingen verhogen
    • Je wilt de Customer Lifetime Value verhogen
    • Je wilt minder advertentiebudget kwijt zijn
    • Je wilt hogere kwaliteit leads

    Conversie optimalisatie proces

    Misschien ben je al druk bezig om verkeer naar jouw website te leiden. Dat kan bijvoorbeeld via advertenties op Google, Social Media ads, of Organisch zoekverkeer. Echter, de bezoekers die via deze kanalen op jouw website terecht komen, converteren te weinig. Je haalt er onvoldoende rendement uit.

    Natuurlijk kan dit aan verschillende factoren liggen. Kloppen de advertentieteksten wel? Sluiten deze wel aan op de propositie op de website? Komt de klik wel uit op de juiste pagina? Kunnen de bezoekers de informatie waar zij naar op zoek zijn, makkelijk vinden?

    Hoe dan ook, in het conversie optimalisatie proces gaan we aan de slag om deze zaken onder de loep te nemen, maar kijken we voornamelijk naar jouw website. Dit is namelijk vaak het platform waarop de conversie uiteindelijk moet gaan plaatsvinden.

    Conversie verbeteren is maatwerk

    De conversie verhogen is een wens van veel bedrijven. Echter, ieder bedrijf verschilt in de conversies die zij graag willen binnen willen krijgen en de overkoepelende bedrijfsdoelstellingen. Daarom leveren wij als conversie optimalisatie bureau uitsluitend maatwerk. Er is namelijk geen standaard recept als het gaat om het verbeteren van de conversie. We lichten hieronder een aantal onderdelen uit die vaak deel uitmaken van het conversie optimalisatie proces.

    Gemiddeld conversiepercentage

    Wat is een gemiddeld conversiepercentage? Dat is een vraag die wij vaak horen. Het antwoord hebben we niet. Dat is namelijk sterk afhankelijk van de branche waarin jouw bedrijf opereert en de conversies waarop je je richt. Afhankelijk van het type bedrijf, stellen we daarom gezamenlijk vast wat de gewenste acties of doelen zijn. Deze vertalen we door naar KPI’s, die we inzichtelijk maken in een rapportage of dashboard.

    Conversie metingen

    Tijdens en na het optimalisatie proces wil je wel weten wat het effect is van de veranderingen. Dat kan alleen als je de conversies op de juiste manier meet. Is dat nog niet op de juiste manier ingesteld? Dan richten we dat helemaal voor je in met behulp van Google Tag Manager en analytische tools.

    Data analyse

    Om mogelijk drempels in kaart te brengen die bezoekers ervan weerhouden om te converteren, analyseren we data. We duiken bijvoorbeeld in rapportages van advertentie-campagnes en webstatistieken. Waar lopen bezoekers vast? Op welke pagina’s haken zij af? Voor webshops maken we vaak een trechterweergave. Deze bekijkt de verschillende stappen in het proces tot de aankoop. Van productweergave tot order bevestigingspagina.

    Technische analyse van de website

    Als ervaren conversie optimalisatie bureau kijken we gericht naar de knelpunten die de data analyse heeft opgeleverd. We doen hiervoor een review van de website om mogelijke problemen te achterhalen. We kijken bijvoorbeeld via welke kanalen of andere pagina’s de bezoeker op de pagina terecht is gekomen waar zij vastlopen. Daarnaast beoordelen we ook of er technische obstakels zijn. Werken alle buttons? Laad de pagina correct? Komt er een pop-up tevoorschijn die moeilijk weg te klikken is? Er zijn veel onderdelen die invloed hebben op de ervaring van de bezoeker.

    CRO Expert Review

    In een expert review gaan CRO en UX specialisten aan de slag met het analyseren van de website. Onze specialisten zijn dagelijks bezig met de implementatie en analyse van best-practices op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en conversie. Hierbij wordt niet naar data gekeken, maar meer naar het gebruik van de website. We doorlopen letterlijk de gehele website en kijken kritisch naar alle elementen. We leggen onze bevindingen vervolgens naast de ervaringen die we hebben met andere websites. Omdat de CRO Expert review niet is gebaseerd op data-analyse, is deze review een goed startpunt voor conversie optimalisatie.

    Een expert review is als losse dienstverlening ook geschikt voor bijvoorbeeld de volgende situaties;

  • Je hebt een design voor een nieuwe website laten maken, en wilt weten of deze logisch is opgebouwd.
  • Je wilt weten welke eerste verbeterpunten je zelf op zou kunnen pakken voor het verbeteren van het conversieratio.
  • Je wilt een periodieke scan van de website om te beoordelen of deze nog naar behoren werkt voor de gebruiker.
  • A/B testing

    Na het in kaart brengen van mogelijke optimalisaties, is het zaak deze te valideren. Dat doen we bijvoorbeeld door het uitvoeren van experimenten. Hiervoor moeten vaak technische wijzigingen worden gedaan aan de website, waarbij onze web-development afdeling kan ondersteunen. Een voorbeeld van een experiment is het A/B of Multivariate testen van een element, pagina of website, waarbij we één element wijzigen ten opzichte van de basis. We meten vervolgens wat de impact is van de wijziging. Is deze positief, dan voeren we de optimalisatie door of briefen we jouw developers voor het doorvoeren van deze optimalisatie.

    conversie optimalisatie a/b testing

    Toepassingen van CRO

    Conversie Ratio Optimalisatie kent vele toepassingen. In veel gevallen wordt enkel gekeken naar conversie verbeteringen op de website, maar dat is soms te kort door de bocht. Vaak is het zo dat er aan de voorkant al verbeteringen doorgevoerd kunnen worden, die uiteindelijk een positieve invloed hebben op het conversieratio van de website. Denk hierbij aan de Google- of Social advertenties die voor het verkeer op je website zorgen.

    Google Ads optimalisatie

    Veel websites zijn afhankelijk van betaald zoekverkeer voor hun bezoekers. Nu is dat niet zozeer het probleem, maar dat wordt het wel wanneer deze bezoekers vervolgens (bijna) direct afhaken op de website. Je hebt voor de klik betaald, maar deze levert vervolgens niets op. We zien vaak dat advertentie-uitingen niet goed aansluiten bij de gekozen landingspagina of de propositie in het algemeen. Middels het A/B testen van advertenties kun je voordat de bezoeker op jouw website komt, al conversie-optimalisaties doorvoeren.

    Optimalisatie van Social ads

    Hetzelfde geldt voor het websiteverkeer dat social media adverteren binnenhaalt. Sluit de visuele en tekstuele uiting goed aan bij de ervaring op de landingspagina? Is het duidelijk welke actie van de bezoeker verwacht wordt? Ook hier kijken we kritisch naar de gehele gebruikerservaring, van begin tot eind.

    Maak jouw website effectiever met CRO

    Aan de slag met het verbeteren van de effectiviteit van jouw website? Wij kunnen je helpen met advies of verzorgen het gehele CRO traject, eenmalig of doorlopend. Een Expert Review aanvragen of een ander conversie-vraagstuk aan ons voorleggen?

    Neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaande button.

    Cases.

    Benieuwd hoe we de conversie ratio voor onze klanten hebben verhoogd? Bekijk onze cases!