Het genereren van leads is voor veel business-to-business bedrijven een onmisbaar onderdeel van de bedrijfsvoering. Middels online leadgeneratie kun je op een efficiënte manier potentiële klanten vinden en met hen in contact komen. Naast b2b online leadgeneratie wordt deze tactiek ook vaak toegepast bij non-profit organisaties. In veel gevallen kan er zelfs voor business-to-consumer bedrijven een leadgeneratie strategie worden toegepast.
online leadgeneratie

Wat is leadgeneratie?

Met leadgeneratie marketing verzamel je gegevens van potentiële klanten met als uiteindelijk doel hen te converteren naar betalende en loyale klanten. Met online leadgeneratie ligt de focus niet op een directe aankoop of aanvraag, maar op het identificeren van leads die mogelijk interesse hebben in jouw aanbod.

Vervolgens voorzie je de leads van de juiste informatie op het juiste moment, waarbij je hen ondersteunt in het aankoopproces. Dit noemen we lead nurturing. Content dat waarde toevoegt voor de lead is daarbij een cruciale factor in het leadgeneratie- en lead nurturing proces.

Benieuwd wat we voor je kunnen doen?

We houden van persoonlijk contact. Laat daarom je gegevens achter en we nemen contact met je op om je zo snel mogelijk op weg te helpen.



    Wat is het voordeel van online leadgeneratie?

    Met online leadgeneratie heb je door inzicht in data, meer grip op het gehele leadgeneratie proces. Je kunt bijvoorbeeld een doorberekening maken van de maximale kosten per lead. Deze maximale CPA kun je weer gebruiken om een leadgeneratie campagne te sturen.

    Help de potentiële klant

    Daarnaast probeer je de potentiële klant echt te helpen door middel van het delen van relevante informatie op het juiste moment. Je ondersteunt hen door het gehele koopproces, ofwel de ‘buyer journey’. Een buyer journey of customer journey bestaat doorgaans uit een aantal fasen die een lead doorloopt voordat een aankoop of aanvraag plaatsvindt.

    Leadgeneratie strategie en aanpak

    Een goede leadgeneratie strategie is de basis voor het online genereren van leads. Er zijn namelijk verschillende manieren, kanalen en software die het mogelijk maken om leads te verkrijgen. De strategie wordt dus altijd op maat gemaakt voor jouw bedrijf.

    Wel zijn er een aantal standaard onderdelen en stappen die in ieder leadgeneratie traject terugkomen.

    #1 Relevante content

    Content is een van de belangrijkste onderdelen van leadgeneratie. Samen kijken we naar bruikbare bestaande of nog te maken content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een whitepaper, e-book, webinar of blogartikelen. Daar hebben we jouw hulp bij nodig, want wie weet inhoudelijk nou meer van jouw product of dienst dan jijzelf?

    Ten eerste is het dus belangrijk om waardevolle content te hebben die de juiste leads weet aan te trekken. We doen onderzoek naar vragen waarmee jouw potentiële klanten kunnen zitten in het oriëntatie- en aankoopproces. Op basis daarvan briefen we je over de te maken content of nemen het helemaal uit handen.

    #2 Leadgeneratie website

    Het platform waarop je de content gaat aanbieden is meestal jouw eigen website. We bekijken of deze voldoende geschikt is als leadgeneratie website. Dat betekent dat de website moet voldoen aan een aantal eisen.

    Kunnen we binnen de eigen website een landingspagina aanmaken? Is de website mobile-friendly? En hoe is het geregeld met de privacy van de bezoekers? Kortom, we bekijken een aantal belangrijke zaken die het mogelijk maken om online leads te verzamelen.

    #3 Leadgeneratie campagne

    Daarna is het de bedoeling dat er ook echt leads gaan binnenkomen. We zetten zowel pull-marketing (SEO), als push-marketing tactieken in (betaald adverteren). Er zijn meerdere kanalen die we hiervoor kunnen inzetten, zoals adverteren via Google of adverteren via Social Media. We zijn er voorstander van om meerdere kanalen te testen om zo tot de laagste kosten per kwalitatieve lead te komen.

    We zetten campagnes op waarbij we een interessant content-item aanbieden aan de voor jou relevante doelgroepen. In ruil voor deze informatieve content is het de bedoeling dat de lead persoonlijke informatie achterlaat, waaronder zijn/haar e-mailadres. Hiermee identificeren we een Marketing Qualified Lead (MQL).

    #4 Lead nurturing

    Het e-mailadres kunnen we vervolgens gebruiken voor een lead nurturing strategie. Hierbij zorgen we ervoor dat de lead betrokken blijft bij jouw bedrijf tijdens het aankoopproces. Wanneer de lead uiteindelijk klaar is voor de aankoop, zal jouw bedrijf Top-of-Mind zijn.

    Dit doen we door e-mail automation toe te passen. Dat is het geautomatiseerd versturen van e-mails, op basis van de acties die de lead heeft uitgevoerd. We zetten als het ware een sales-funnel op en weten op die manier beter wanneer een lead klaar is om klant te worden.

    lead nurturing

    E-mail automation tooling

    Om het mogelijk te maken geautomatiseerde e-mails te versturen, is er software nodig. Voor e-mail automation gebruiken we tools als ActiveCampaign of Sendinblue. Werk je al met een e-mail automation software? Dan bekijken we of het alle functionaliteiten biedt die nodig zijn voor een optimaal lead generatie proces.

    #5 Koppelingen met bestaande systemen

    Afhankelijk van de situatie, kunnen we het e-mail automation platform koppelen aan bestaande systemen binnen jouw organisatie. Met als doel de Sales Qualified Lead (SQL) over te dragen van de marketing- naar de salesafdeling en/of het veilig opslaan van de persoonlijke informatie. We kunnen bijvoorbeeld koppelingen leggen met CRM software, CDP systemen, of andere systemen.

    #6 Data-gedreven optimaliseren

    Online leadgeneratie is voor een groot gedeelte data-gedreven. Dat wil zeggen dat je meerdere meetpunten gebruikt om de leadgeneratie campagne(s) en het lead-nurture proces te kunnen optimaliseren. We richten deze meetpunten in en maken de resultaten inzichtelijk.

    Online leadgeneratie uitbesteden?

    Bij leadgeneratie marketing worden meerdere kanalen gecombineerd en met elkaar gekoppeld. Het is belangrijk dat deze kanalen goed op elkaar worden afgestemd en dat de resultaten over de gehele buyer journey goed meetbaar zijn. Dat maakt online leadgeneratie een complex proces. Het is daarom goed om te overwegen een leadgeneratie bureau in te schakelen.

    Heb je hulp nodig bij het opzetten van een leadgeneratie strategie? We adviseren je graag of gaan direct voor je aan de slag met online leads genereren. Neem contact met ons op via onderstaande button of lees meer over de resultaten die we hebben behaald met een geautomatiseerde leadgeneratie campagne voor een van onze klanten!

    Benieuwd wat we voor je kunnen doen?

    We houden van persoonlijk contact. Laat daarom je gegevens achter en we nemen contact met je op om je zo snel mogelijk op weg te helpen.



      diensten.